سینمای شوالیه ی تاریکی

یادداشت های شخصی یک شوالیه ی تاریکی بر سینما

سینمای شوالیه ی تاریکی

یادداشت های شخصی یک شوالیه ی تاریکی بر سینما

چند فیلم 2009 ی که دیدم

The Hangover - 2009



انتظار فیلمی به این خوبی رو نداشتم واقعا !

انتظار یکی دیگه از فیلم های لوس و کلیشه ای لاس وگاسی رو داشتم ، اما خب اینجوری نبود دیگه !
داستان و روایت فیلم کاملا جذابه ، طوری که پیگیری جدی بیننده از همون اول فیلم و با اتفاق اصلی شروع می شه و خوشبختانه فیلم نامه ی خوبی روی کاره و همین روند رو تا آخر فیلم خوب حفظ می کنه و تماشاگرش رو راضی نگه می داره .
شخصیت ها در فیلم خیلی جالبن ، شخصا از آلن خیلی خوشم اومد ، خیلی بامزه بود ، فیلم سرشار از شوخی های کلامی و
فیزیکیه ، منو ترکوند بس که خندیدم .
از شوخیه آلن با نوزاد سر میز غذا خوری نمی تونم بگذرم ، اولین بار متوجه نشدم داره چیکار می کنه ، ولی بعدش که فهمیدم نمی تونستم دیگه چیزی ببینم ، بس که می خندیدم و اینور و اونور میشدم ؛ بعدش ، فیلیپ به آلن میگه که : می خوای اونو هم مث خودت بار بیاری !


----------------

Drag Me to Hell - 2009



" مرا به جهنم بکشان " یکی از فیلم های ترسناک جالبی بوده که تاکنون دیده ام ، فیلم واقعا انتظار مخاطب رو به بازی میگیره ،
اتفاقات و حوادث فیلم هم اکثرا فانتزی کار شده و این قضیه رو تشدید می کنه .
آلیسون لومن رو توی این فیلم خیلی دوست داشتم ، محشره ، یکی از زیباترین نقش آفرینی هاشه .

البته این تکنیک فیلم ها که صحنه آروم بشه و ناگهان واووو ، قدیمی شده و چندان تاثیری روی تماشاگران نمی گذاره ، چیزی که در این فیلم بیش از حد شاهدشیم ، اما همونطور که گفتم بخاطر حوادث و اتفاقات فانتزی و جالب این موقعیت ها جون تازه ای می گیره و بهتر از معمول عمل می کنه ؛ به عنوان یک فیلم جالب و جدید دیدنش خالی از لطف نیست ، پایان فیلم هم خیلی خوب کارگردانی شده و بسیار جالب !  

 ------------------------

 

Gamers - 2009



واقعا که فیلم مزخرفی بود ، یک کوچولو ازش انتظار داشتم ، ولی خب خیلی خیلی مزخرف بود ، حالم بهم خورد از تدوین افراطی و فیلمبرداری فاجعش ! ؛ موسیقی هم که هیچی ! تنها نکته ی خوب فیلم که خیلی طراحی صحنه و ایده ی اولیه اش بود که با یک سناریوی به معنای کلمه آشغال و همینطور کارگردانی فیلمی مزخرف از آب در اومده ! ؛ همین که من مایکل سی هال (دکستر) رو خوشم می یومد و آلیسون لومن هم وسطای کار اومد و وادارم کرد که تا آخرش ببینم ، آشغالی بیش نبود /


-----------------------

Jennifers Body - 2009



خب خیلی وقت بود می خواستم این فیلمو ببینم ، دلیلش هم مگان فاکس بود : دی ؛ بعد دیدم که فیلمنامه نویس Juno هست و گفتم شاید خوب از کار در بیاد که مزخرفی بیش نبود ! ؛ فیلمنامه ی فیلم وحشتناک و داستان آبکی که با حضور بازیگران جذاب و پرطرفدار کارو بسته بودن ؛ از بازیه نسبتا خوب و گیرای Amanda Seyfried نمی تونم بگذرم ، بامزه و جالب بود .

خیلی فاجعه بود !


-----------------------

Orphan - 2009



دلیل خاصی جز ورا فارمیگا برای دیدن فیلم نداشتم ، انصافا فیلم بدی نبود ، فیلم نسبتا خوبی بود که داستان جالبی داشت و رفته رفته بیشتر اثر گذار میشد ، فارمیگا توی این فیلم جواب این همه انتظارمو داد و خیلی باحاش حال کردم ؛ بعد اینکه فیلم تروتمیزی تقریبا در اومده ولی سوتی های خیطی هم کم نداره ، کارگردانش بعضی موقع ها گیج میزد ، شخصیت اصلی فیلم استر ، ویژگی خاص و عجیب و غریبی نداشت و شیطانی هم نبود مطمئنا ، ولی مثلا در صحنه بندی ها و میزانسن کار این صدق نمی کرد ، جوری که مثلا ناگهان استر پدیدار میشد و از این جور چیزا ! که برای جذابیت کار استفاده شده بود که به نظرم لطمه زده به اثر .

مکس دختر کوچولوی توی فیلمو خیلی دوست داشتم ، خیلی دوست داشتنی بود و خیلی خوب ازش بازی گرفته شده بود ؛ صحنه ای که مامان و بابا توی آشپزخونه مشغول میشن و تلق تولوق می کنن و دختره میاد خیلی باحال بود ، ترکیدم از خنده :دی


-----------------------

Killshot - 2009



از یک چیز فیلم خوشم اومد و اون زاویه ی نگاه عشقی درون فیلم بود که اونجوری نشون داده شد ؛ انصافا فیلم خوبی نیست ، میشه گفت متوسطه ، فیلمنامه در حد خیلی زیادی ضعیفه ، واقعا که لطمه ی شدیدی به کلیت اثر وارد کرده بود ؛ شخصیت BlackBird [میکی رورک] زیادی نچسب بود و خوشم نیومد ، جوزف گوردون لویت (چقدر شبیه ی هیث لجر عزیزه) بازیه خوبی رو کرده بود ؛ فیلم یک دو تا غافل گیری نسبتا خوب داشت که بازم میشد پیش بینی کرد و اینکه فیلمنامه نویسش این تکنیک غافل گیری رو خیلی نتونسته بود ببره توی بافت داستان و جالب نمی یومد .

فیلم با اینکه مدت زمان نسبتا کمی داشت ، [حدود 87 دقیقه] اما بازم این زمان براش مناسب نبود و یا باید تایمو کمتر می کردن یا اینکه فیلمنامه رو غنی !

Man On The Moon


راجع به یک شو من هست به نام اندی کافمن و ...

اندی کافمن جوری بود که همش دوست داشت مردم رو اسکول کنه و شوخی هاش جوری بود که تا عمق آدما نفوذ می کرد ؛ کلا کلک باز حرفه ای بود ، بزرگترین کلکش رو آخر فیلم میزنه و همه رو حیرت زده می کنه ؛ فیلم خوبی بود ، از میلوش فورمن شاهکارهای One Flew Over The Cucko Is Nest و Amadeus رو دیدم ، این فیلمش هم فیلم خوبیه البته در سطح اون 2 فیلم نیست اما بازم کار خوبیه ؛ جیم کری توی این فیلم محشره ، واقعا این جیم کری رو من دوست دارم ، معرکست ، توی این فیلم یکی از زیباترین و عمیق ترین نقش آفرینی هاش رو ایفا کرده و یک شخصیت چند وجهی خوب رو از اندی کافمن به مخاطب ارائه می ده ؛ خیلی از صحنه های توی فیلم چندان روشن و واضح نیست و آدم نمی دونه که فهمیده یا نه که بر می گرده به داستان و روایتش و اینکه اول ماجرا رو شاهدیم و بعد پشت پرده ، با این که دفعه ی اول دوم می دیدم و می فهمیدم اما بازم نمی تونستم با قاطعیت کار بعدی اندی کافمن رو حدس بزنم ، این شیوه ای بود که اندی کافمن به کار می گرفت ؛ بزرگترین کلکش رو هم آخر فیلم میزنه و واقعا آدم رو یکجورایی توی شک باقی می ذاره ؛ گفتم که بعضی صحنه ها زیاد روشن نیست ، جدا از مساله ی روایت و داستان و شیوه ی کار کافمن ، واقعا بعضی مواقع کارهای کافمن برای بیننده قانع کننده و واضح نیست ؛ مثلا همین شخصیت تونی کلیفتون که خیلی هم اعصاب خورد کن و جالب بود چندان توجیح خاصی نداشت و کارها و ارتباطاطش با کافمن هم از این قاعده مستثنی نبود ؛ در کل فیلم خوبیه .

Doghouse

 

 

راجع به چند تا مرد هست که با هم به روستای یکی از دوستاشون که پیشنهاد کرده بود میرن و میخوان بترکونن که ... 

خیلی فیلم باحالیه ، واقعا یکی از فیلم های ترسناک کمدی باحالی بود که دیدم ، داستان فیلم با تمام کلیشه ای بودنش توی این فیلم خیلی جذابه ، خیلی هم فیلم ضد زنیه ، جالب بود ، کلا من زن ها رو خیلی دوست دارم اما توی این فیلم واقعا یکچیز دیگه بودن ، خیلی منزجر کننده و تنفر انگیز ! ؛ موقعیت های کمدی و جالب فیلم اونو در خیلی مواقع شبیه یک کمیک می کنه ؛ فیلم خیلی پر انرژی ای هست زمان فیلم هم خیلی بلند نیست و حدود 80 دقیقه است ؛ یکسری کارهای جدید و جالب رو توی این فیلم در موقعیت های خفن شاهدیم که قبلا زیاد ندیدیم یا شاید هیچی ، کلا کارهایی رو که انتظارش رو شاید نداشته باشه آدم رو میبینه و در کل دیدن یک سری زن آدم خوار و وحشی به دنبال چند مرد و این تعقیب و گریز توی فیلم جالب و خوب در اومده و یک فیلم سرگرم کننده ی نسبتا خوبه ؛ با پایان فیلم زیاد حال نکردم و به نظرم هنوز راه داشت !

District 9

 

راجع به یک یاروییه که آلوده میشه به آدم فضایی ها و حالا قدرت اینو داره که از اسلحه های اونا استفاده کنه ، خودش نمی خواد ، اما تبدیل میشه به باارزشترین کالای تجاری ، میبرنش آزمایشگاه ، از او برای اسلح ها استفاده می کنن و ...  

فیلم خیلی خوبیه ، هم داستان و فیلم نامه ی خوب و با مفهومی داره و هم اینکه ااکشن خیلی خوشساخت و تمیزی در اومده ، طوری که ضرب آهنگ فیلم تصاعدی هر سکانس و صحنه بالا میره .

صدا و جلوه های ویژه فیلم عالیه ، از نظر کارگردانی خیلی خوبه و اینکه جزء فیلم های خیلی خوب 2009 هست به نظرم :.

The Butterfly Effect

 

راجع به یک پسریه که بعضی مواقع کات می خوره به جای دیگه ای که یادش نمیاد کجا بوده یا چیکار کرده ، بعد به یکسری توانایی خودش پی می بره ، اتفاقات هولناکی که افتاده رو بررسی می کنه و ...

کات رو استفاده کردم چون به نظرم حال و هوای اون پسره رو خوب می رسونه ، اینکه یکهو میدید داره یک کاری انجام می ده و قبلش نمی دونست چیکار می کرده ؛ کلا داستان فیلم رو زیاد حال نکردم ، به نظرم از پایه مشکل داشت ، روایت فیلم خیلی خوبه ، ولی دیگه بعضی جاها شورش درمیاد ، اشتون کاچر هم بازیگر خوبی نیست ، خوب هم بازی نمی کرد ، در کل از اون دست فیلم هاییه که میره توی مخ تماشاگرش !